STRONA GŁÓWNA

Kamieniołomy i Niedokończony Obelisk

punktor    KONTAKT

DOLINA  KRÓLÓW

W drogę do miejsca pochówku faraonów wyruszyliśmy bardzo wcześnie rano, by uniknąć upałów i zbędnego tłoku. Jechaliśmy szeroką drogą u samego podnóża gór. Po drodze nasza przewodniczka zwróciła nam uwagę na niewielki dom z cegły mułowej na wzgórzu, w którym mieszkał Howard Carter, gdy prowadził wykopaliska w  grobowcu Tutanchamona.

W pewnym momencie naszym oczom ukazał się szczyt góry o kształcie przypominającym piramidę. Byliśmy na miejscu - w słynnej Dolinie Królów. To właśnie tę niegościnną, spaloną słońcem i pozbawioną roślinności dolinę, wybrali władcy Nowego Państwa na swe ostatnie miejsce spoczynku. W skałach otaczających dolinę wykuwano grobowce, składające się często z wielu komór. Następnie ozdabiano je kunsztownymi malowidłami i reliefami, które sławiły potęgę faraona i miały mu towarzyszyć w zaświatach. Do środka wkładano sarkofag i całe mnóstwo rzeczy, których dusza władcy mogłaby potrzebować. Oczywiście wyposażenie grobów zachowało się tylko w kilku przypadkach, w tym w najbardziej słynnym grobowcu Tutanchamona, resztę rozkradziono.

W Dolinie Królów znajduje się około 60 grobowców, jednak bilet uprawnia do zwiedzenia tylko trzech, a i czasu też nie mieliśmy za wiele. Za radą naszej przewodniczki odpuściliśmy sobie te najbardziej zatłoczone i oblegane, a skupiliśmy się na tych najbardziej interesujących. (W grobowcach nie wolno robić zdjęć, te, które tu umieściłam, mam od ludzi bardziej odważnych niż ja":))

punktor

Grobowiec Totmesa III KV34 -  już samo wejście do niego to przygoda - zaczyna się od wspinaczki po metalowej drabince na skałę, a potem następuje długie zejście ciasnym i dusznym korytarzem, aż do komory grobowej. Ściany grobowca zdobią niezwykłe malowidła, wyróżniające się od pozostałych prostym, wręcz graficznym stylem.

Grobowiec Tauseret i Setnachta KV14 - Zbudowano go dla żony Seti II - Tauseret, ale potem został zajęty i powiększony przez faraona Setnachta. Jest jednym z najdłuższych w Dolinie i ciągnie się ponad 100m. Na jego ścianach znajdują się nieźle zachowane sceny z Księgi Umarłych i Księgi Bram.

Grobowiec Ramzesa IV KV2 - długi korytarz prowadzi do komory grobowej z zachowanym sarkofagiem. Dekoracje wewnątrz są znakomicie zachowane, zwłaszcza Księgi Nieba na suficie komory grobowej. To właśnie tu przychodzą wielbiciele teorii von Danikena, by szukać wizerunków "kosmitów"

Na zakończenie zatrzymaliśmy się jeszcze w wiosce u wlotu doliny, by zwiedzić wytwórnię alabastru, gdzie do dziś ten szlachetny minerał jest obrabiany ręcznie, jak za czasów starożytnych.